Jak komunikovat se zákazníky?

Komunikace se zákazníky otevírá dveře úspěšnému prodeji. Mnoho obchodních jednání končí fiaskem, protože obchodní zástupce komunikaci podcení. Mnozí prodejci si nevšímají řeči těla zákazníka, a proto nemohou podle ní přizpůsobit vedení obchodního rozhovoru.

Minimálně rozlišujte komunikaci se zákazníky ve skupinách:

  1. Potencionální zákazník
  2. Nový zákazník
  3. Stálý zákazník

Výhodou je, že celá skupina zákazníků komunikuje podobně. Mají podobné otázky, námitky i reakce.

Potencionální zákazník vás udržuje ve střehu, je při komunikaci formálnější a opatrnější.  Pro navázání vztahů, je prvních 5–7 vteřin rozhodujících. Všímejte si reakcí zákazníka, jak odpovídá na vaše otázky, jak se tváří, jak komunikuje. Zda je klidný, nervózní, uhýbá pohledem, …

Podle jeho řeči těla postupujte v komunikaci dál. Vyhýbání se očnímu kontaktu značí nízkou sebedůvěru, nerozhodnost. Takového zákazníka potřebujete povzbudit, posílit jeho odvahu k uzavření obchodu.

Podle nálady zákazníků, můžete zvolit i odlehčení obchodního jednání zábavnější formou komunikace.

Nový zákazník vám umožní komunikaci pozvolna převést z formální do přátelské formy. Respektujte pocity zákazníka a udržujte vzájemnou úctu. Někteří se komunikaci otvírají pozvolna, jiní na vás začnou chrlit osobní záležitosti téměř okamžitě. Je jenom na vás, jak rychle odvedete komunikaci zpět k objednávce.

Stálý zákazník je většinou naladěn na přátelskou komunikaci. Nemusíte tolik vážit slova, ale stejně si dávejte pozor. Někdy není na škodu zůstat u vykání. I tak můžete být přátelé.

 Dalším kritériem může být preference materiálu výrobku. Běžně se vám rozdělí zákazníci na dva tábory, když jim nabídnete stejný výrobek, ale z nového materiálu. Jeden tábor zákazníků bude objednávat výrobek v původním provedení. Ti druzí nedají dopustit na nový materiál. Budou vám říkat, že je 100x lepší než ten starý.

Např. Víte, že oba výrobky mají téměř stejné parametry, že je v podstatě jedno, který výrobek zákazník koupí. Komunikaci zvolíte podle zákazníkových preferencí, pokud o to stojí, vysvětlíte mu výhody starého i nového materiálu. Každý zákazní má svoji pravdu, kterou nerad mění.

Zajímáte se o prodej?  Další tipy pro úspěšný prodej najdete v PDF knize: Nastartujte kariéru obchodního zástupce, snadno a chytře. Vyžádejte si ji zdarma. V pravém horním rohu stránky (ve žlutém rámečku).

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 25 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře
  1. DANA napsal:

    PROSÍM O ZASLÁNÍ KNIHY V PDF:
    Nastartujte kariéru obchodního zástupce, snadno a chytře.

    • Paní Dano, vepište Vaše jméno a emailovou adresu do formuláře v pravém horním rohu stránky (ve žlutém rámečku).
      Přijde Vám na zadanou emailovou adresu zpráva, kde najdete odkaz na stažení PDF knihy. Jestliže email nedorazí, podívejte se do složky spam.
      Seznam.cz s oblibou posílá emaily do spamu. Pokud by se Vám nepovedlo z nějakého důvodu PDF stáhnout, kontaktujte mě na email: info@ivanasackova.cz

  2. Jiří Jelínek napsal:

    Žádám o zaslání knihy v PDF.
    Jak komunikvat se zákazníky.

    Moc děkuji. Jiří Jelínek

    • Pane Jelínek, vepište Vaše jméno a emailovou adresu do formuláře v pravém horním rohu stránky (ve žlutém rámečku).
      Přijde Vám na zadanou emailovou adresu zpráva, kde najdete odkaz na stažení PDF knihy. Jestliže email nedorazí, podívejte se do složky spam.
      Pokud by se Vám nepovedlo z nějakého důvodu PDF stáhnout, kontaktujte mě na email: info@ivanasackova.cz

      Přeji příjemný den
      Ivana Sáčková

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů