Jak vypadá pracovní den obchodního zástupce?

Jak vypadá pracovní den obchodního zástupce? Jaká je Vaše představa? „Ráno si dáte kávu a cigárko, po 9 té vyjedete, navštívíte 1-2 zákazníky, vyřídíte si, co potřebujete, v poledne si zajdete na oběd a potom do kanceláře nebo domů“. Možná takto někdo pracuje, nabízí se otázka, jak dlouho a kolik firmě vydělá?

Moje zkušenost je jiná.

Po dobu mé praxe, by takový způsob práce neobstál ani v jedné firmě, pro kterou jsem pracovala. Firmy byly rozdílné velikostí, sortimentem zboží a služeb, ale jedno měly společné. Každá z nich vyžadovala v průměru 10 jednání denně. Úměrně počtu jednání i výši dovezeného obratu.

Takže žádný „veget“, jak si mnozí myslíte. Každá práce má svoje, je na Vás jak si naplánujete a zorganizujete den. Příprava a plánování se vždy vyplatí. Minuta plánování Vám ušetří 10 minut v terénu, na konci dne máte ušetřené dvě hodiny drahocenného času.

Minuta plánování Vám ušetří 10 minut v terénu, na konci dne máte ušetřené dvě hodiny drahocenného času.

Při plánování tras se mi osvědčilo střídat trasy kratší s delšími.

Vracet se celý týden nebo měsíc domů, po sedmé večer, je náročné a nelze takto fungovat delší časové období.   Odpočinek je při práci obchodního zástupce důležitý. Bystrý úsudek potřebujete každý den. Rovněž doporučuji plánovat trasu dva dny stejným směrem. Např. dvakrát po sobě sever Moravy a potom dvakrát Vysočina. V okamžiku kdy se přihodí nečekaná situace, máte možnost druhý den zákazníka navštívit a obchod dořešit. Mnohokrát se mi takové rozložení tras vyplatilo.

Desátým rokem se pohybuji v maloobchodě, způsob práce je trochu jiný než u prodeje inzerce nebo jiných služeb.

V maloobchodě ráno vyjíždíte podle otvírací doby zákazníků a délky trasy. Většinou kolem sedmé ráno. Navštěvujete své zákazníky pravidelně, staráte se, aby byli s Vámi, a s dodaným zbožím spokojení. Dnes v prodejnách dělám objednávky a zboží se posílá PPL, přímo z firmy. Před třemi roky, jsem ještě jezdila tzv. „ambulantní prodej“(zboží máte na autě a prodáváte přímo z auta).

Navštěvujete své zákazníky pravidelně, staráte se, aby byli s Vámi, a s dodaným zbožím spokojení.

Každý den popojíždíte od jednoho zákazníka k druhému, vyřešíte jejich potřeby, sepíšete objednávku, pošlete ji na firmu a jedete dál. Po trase hledáte nové prodejny, kde byste mohli představit své zboží nebo služby. Během dne zodpovíte i telefonické dotazy zákazníků, kteří potřebují radu, nejlépe hned nebo se dohodnete, kdy jim zavoláte zpět. Volejte zpět, na všechny zmeškané hovory, i když nevíte, kdo Vám volal.

Potřeby zákazníků, které nelze řešit během dne, vyřídíte večer, až přijedete domů. Přečtete si emaily, ještě ten večer na ně odpovíte a uděláte si plán na další den.

Časově je hodně náročný začátek, než si vybudujete klientelu a seznámíte se s produktem, který prodáváte. Postupně získáte zkušenosti a všechno zvládáte rychleji. Čím máte větší znalosti o regionu, produktu a zákaznících je pro Vás organizace a plánování jednodušší.

Práce obchodního zástupce je od rána do večera, ale když své zákazníky znáte, máte dobré vztahy, objednávky děláte za příjemného rozhovoru, pak je pro Vás práce zábavou.

Nezapomínejte na osobní rozvoj a pozitivní myšlení. Vzdělávání je nezbytné při práci obchodního zástupce. Investice do Vašeho vzdělání, se Vám vrátí ve vyšších provizích. Využívejte i internetu, kde najdete knihy, přednášky, konzultace, návody, rady, zkušenosti z praxe.

Práce obchodního zástupce není nudná řehole. Na cestách se pokocháte, krásnou přírodou, v zimě si užijete adrenalin na sněhu a ještě vyděláte peníze.

 Kniha ke stažení zdarma, v pravém horním rohu.
 
Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 19 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře
  1. Petr napsal:

    záleží jaké máte provize z produktu, pokud máte provizi třeba 1500 kč za produkt/službu, tak dvě tři schůzky bohatě stačí 😉
    já to dělám tak, že třeba jeden týden valím, udělám si třeba 7 klientů za den, takhle třeba 4 dny v týdnu a pak už jen jedu lážo plážo, většinou pracuji 15 pracovních dní v měsíci, provizi mám 1500 + fix, takže si to můžete spočítat :))

    • Jasně Petře, i takto se dá prodávat. Každý obor i produkt mají svá specifika, ke kterým je třeba při prodeji přihlížet. Včetně prodejní strategie jednotlivých firem a společností. Většinou jde o akviziční prodej, bez následné péče o zákazníka. Zákazník koupí produkt a už o něm neslyšíte.
      V článku jde o kompletní zákaznický servis a pravidelný opakovaný prodej. Petře, mějte se fajn 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *