Okurková sezóna, mýtus nebo výmluva

okurkova sezona mytusŘíká se, že prázdniny jsou okurková sezóna. Je to mýtus nebo výmluva? Fakt, je ten, že některé firmy mají prodejní špičku, jiné „okurkovou sezónu“.  Ať se nám to líbí nebo ne, obchod funguje ve vlnách. Ovlivňuje ho i roční období a sezónnost. Některé měsíce padají prodejní rekordy. Jindy jste rádi, že uděláte průměrnou tržbu.

A jak je to s okurkovou sezónou v obchodě? Je to mýtus nebo výmluva?

Dost často jde o výmluvu obchodníků, kterým se zrovna v prodeji nedaří. Nebo se jim nechce domlouvat schůzky se zákazníky.

Je mnohdy jednodušší říct, zákazníci jsou na dovolené, nemá cenu jim ani volat. Nebo chystají se na dovolenou, mají jiné starosti, stejně mě pošlou do háje. Ruku na srdce, občas se takto zachová každý, aby si obhájil, že se mu zrovna nechtělo.

Prázdniny mají svá specifika, ale prodávat se dá. Chce to větší trpělivost a mít nějakou funkční strategii. Třeba zjistit, kdy mají dovolenou vaši zákazníci a podle toho naplánovat prodejní aktivity. Pokud začnete hrát hru, že vám nastala okurková sezóna, budete mít nízké prodeje. Vaše aktivita se sníží na minimum, jak se říká „spadne vám řemen“ a je vymalováno. Pocit, že se o prázdninách neprodává a nastává okurková sezóna, ovlivní nejen vaši psychiku a výsledky.

Mám zkušenost, že každá firma, se kterou jsem spolupracovala jako obchodní zástupce, měla prodejní špičku a slabší měsíce (okurkovou sezónu) jindy.

Při prodeji reklamy a inzerce do katalogů, byly nejlepší výsledky na začátku kampaně, kdy jsme vyzobávali ty největší a nejzajímavější firmy. Další 2 měsíce se držely tržby kolem průměru. Vzestup tržeb nastal na konci kampaně, pár dní před uzávěrkou katalogu, kdy se honil celkový plán.

U sáčků do vysavačů byla prodejní špička před vánocemi. Slabší měsíce jsme byly v průběhu roku. Záleželo i na dané lokalitě a regionu. V průběhu prázdnin se velkých městech prodalo méně, protože se vylidnila. V létě tržbu zachraňovali menší města, díky okolním chalupářům, kteří na chatách a chalupách trávili letní měsíce.  Výši prodeje na Jižní Moravě ovlivňovalo i vinobraní a práce na polích. Když jsou lidé celé dny na vinicích a polích nepotřebují sáčky do vysavačů. 🙂

okurkova sezonaCo z toho plyne, okurková sezona, jako že se vůbec neprodává, je podle mého mýtus. Vymlouváme se na ni v období, kdy se nám nechce. Je lepší si přiznat, že jsme se vykašlali na získávání nových zákazníků i schůzky a zavedli si prázdninový režim. Výhoda je v tom, že se nestavíte do role oběti, která nemůže prodávat, protože jsou prázdniny. Přiznáte sami sobě, že jste si naordinovali odpočinek, který je také potřeba. Vždy se dá prodat, ale musíme chtít a vyvinout potřebné aktivity.

5 tipů, jak se nenechat otrávit okurkovou sezónou a zvládnout ji bez šrámů na duši

  • Nenechte se ovlivnit okolím a ověřte si vlastním prodejem, kolik je možné v dané lokalitě a v daném období prodat.
  • Věnujte získaný čas budování vztahů se zákazníky.
  • Vytipujte si firmy a potenciální zákazníky pro akvizici (získání nových zákazníků).
  • Udělejte si zpětnou vazbu na předchozí prodejní období a zamyslete se, co ještě můžete v prodejním procesu zlepšit.
  • Využijte volnější období k plánování, vzdělávání nebo odpočinku.

Například, v době, kdy jsem byla na pozici obchodního zástupce, měla většina firem v lednu inventury a nechtěla zboží na sklad. Koncem srpna a začátkem září zase začínalo vinobraní a sáčků do vysavače se prodávalo méně.

Vyřešila jsem to jednoduše. V klidu jsem odjela na dovolenou

Díky tomu, jsem u zákazníků vyvolala pocit nedostatku a omezení. Většina zákazníků si objednala zboží do zásoby, aby nemuseli objednávat, když budu na dovolené. Bylo to pro ně pohodlnější. Zbytek si objednali, až jsem se vrátila.  Výsledkem byla spokojenost všech zúčastněných.  Zákazníci byli v klidu, že mají dostatek zboží. Já jsem si užila dovolenou a tržbu jsem měla stejnou, jako kdybych jezdila celý měsíc.

Výše zmíněné tipy používám i dnes při práci kouče a lektora.  Kdy je začnete používat i vy?

Pokud se vám článek líbí, sdílejte ho s vašimi přáteli a budu ráda i za váš komentář. 🙂

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 19 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *