Syndrom debilního zákazníka – 1. část

Denně se necháváme ovlivňovat obecným přesvědčením, že všichni spěchají, nikdo nemá na nic čas. Pokud přijmete tuto hru i vy při prodeji, čeká na vás stres, únava a pocit, že stále něco musíte a nestíháte. Odtud už je jenom krůček k syndromu debilního zákazníka.  Nemáte tušení, o co jde? Malá nápověda. Dříve se říkalo: „Náš zákazník, náš pán!“

Co zase chce?Dnes bohužel slýchám od zaměstnanců, i od obchodních zástupců, někdy i od samotných majitelů firem: „Co zase otravuje. Co nechápe, vždyť je to jasné.  To je debil. Může být rád, že to pro něho uděláme. Co by ještě chtěl.“

O kom je řeč? Ač je to neuvěřitelné, mluví se o zákaznících.  O lidech, bez kterých se žádná firma neobejde.

Jakmile vás začne zákazník „otravovat a obtěžovat“ vytváříte si syndrom debilního zákazníka.  Zazvoní telefon a vám hlavou jedou myšlenky, kdo zase otravuje, co zase chce. Jste okamžitě otrávení a negativně naladění.

Syndrom debilního zákazníkaMožná si řeknete:  No a co, vždyť to neslyší a nevidí. Když s ním mluvím, jsem jako med, nic nepozná. Omyl, zákazník pozná, že něco na vaší komunikaci nesedí. Při osobním jednání se projeví nesoulad mezi verbální a nonverbální komunikací.  Jednoduše řečeno, řeč těla to na vás práskne. U telefonování je to hlas a jeho  intonace. Rychlost řeči, formulování vět, (ne)ochota, (ne)zájem o vyřešení zákazníkova problému je z vás cítit i na dálku.

Podvědomí zákazníka vysílá varovný signál, že není vše, jak má být. Začne váhat, přemýšlet nad vašimi slovy a svými pocity. Vždyť potřeboval jenom něco vysvětlit a byl by spokojený. Pokud ho to hodně rozladilo, začne se poohlížet u konkurence.

Je jasné, že nikoho nenadchne šťoura, remcal, puntičkář, který si vyžaduje zvýšenou pozornost a jeho obrat je nula, nula nic. Taky jsem takové zažila, jako každý obchodní zástupce. Protože je potkáte všude, dám vám tipy, jak vám mohou být tito zákazníci užiteční a co všechno od nich můžete získat:

  • vyšťourají nevýhody vašeho produktu/služby i ty, které by vás nikdy nenapadly
  • vymyslí snad všechny námitky, které mohou zákazníci mít
  • naučí vás trpělivě argumentovat a vysvětlovat
  • poznáte vaše produkty do nejmenších detailů
  • najdete rozdíly mezi vámi a konkurencí

Pokud už nemáte na tyto zákazníky čas a nervy, zbavte se jich ve vší slušnosti. Jak se elegantně zbavit zákazníka tak, aby vás nepomluvil a byl náramně spokojený, učím na školení – workshopu.

Líbí se vám článek. Sdílejte ho a nenechte si ujít pokračování. Dám vám tipy, jak se syndromu debilního zákazníka vyhnout.  Zatím popřemýšlejte, jaký máte vztah k zákazníkům 🙂

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 19 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře
  1. Jana Kučerová napsal:

    Děkuji Vám za milý článek, docela jste mě pobavila. Je hodně pravdivý, úplně jsem se v něm viděla. Jinak všechny rady od Vás jsou pěkné, budu se jimi řídit, snad mi pomůžou 🙂 mějte se moc krásně s pozdravem Jana Kučerová

    • Jani děkuji za Vaši úžasnou reakci 🙂 I když jste se úplně viděla, tak Vás článek pobavil. Super. Vždy mě těší, když jsou rady a tipy užitečné. Věřím tomu, že Vás posunou o kus dál 🙂
      Mějte se fajn a ať se Vám daří Ivana

  2. Robert Hlavatý napsal:

    Je to jen o tom jak negativní reakci využít k poznání potřeb zákazníka.. 🙂

    • Záleží na tom, kdo je negativní.:-) Pokud je negativní reakce od zákazníka, tak ok Pokud je naštvaný a negativní obchodní zástupce či prodejce, těžko se mu přepíná myšlení na zjišťování potřeb zákazníka. 🙂 Ivana

      • Robert Hlavatý napsal:

        No pak je nejlepší zastavit, a pokusit se znovu zkoncentrovat a posunout na pozitivní vlnu myšlení. Je lepší jednání přerušit a dokončit jej v lepším rozpoložení než pokračovat protože tam je téměř jistá ztráta klienta či zákazníka.. Rob.

        • Roberte, děkuji za komentář. Zastavit, vydýchat a potom pokračovat v lepším rozpoložení, je dobré řešení 🙂
          Jenže hasíme požár, místo toho, abychom mu předešli. V tom vidím ten problém. Obchodník by syndrom debilního zákazníka mít neměl.
          Zákazník je jeho chlebodárce. 🙂 Přijde mi to podobné, jako zabít slepici, která snáší zlatá vejce 🙂

  3. Kateřina napsal:

    Dobrý den, včera jsem objevila Vaše stránky a už několik hodin se od nich nemohu odtrhnout:) Píšete velmi zajímavě a skvěle představujete detaily práce obchodního zástupce, o kterých jsem neměla ponětí. Nejsem OZ, jsem učitelka češtiny pro cizince a na Vaši stránku jsem narazila při hledání materiálů pro studenty obchodní češtiny a chystám se Vaše články využít v mých hodinách. Zdravím z Polska, Katka

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *