Znáte Paretovo pravidlo?

Řídíte se pravidlem Vilfreda Pareta? Slyšeli jste o Paretově zákoně?  Pravidlo 80 na 20?  Paretův princip? Pod těmito názvy najdete pravidlo italského ekonoma Vilfreda Pareta. Uvedl, že 80% populace vlastní pouze 20% bohatství, zbylých 20% populace vlastní 80% bohatství.  Paretovo pravidlo 80 na 20 bylo ověřeno v mnoha jiných činnostech, nejen v ekonomice. V obecné rovině platí 80% výstupů je výsledkem 20% vstupů a 20% výstupů je výsledkem 80% vstupů. Nebo 20% příčin a 80% důsledku. Vždy jde o nalezení 20% aktivit, které přinesou 80% výsledek.

Při práci obchodního zástupce najdete uplatnění Paretova pravidla velice často. Používejte Paretovo pravidlo, zvýšíte Vaši efektivitu a vyniknou Vaše přednosti.

  • Najděte 20% příčin, které jsou zdrojem 80% Vašich problémů
  • Najděte 20% příčin, které jsou zdrojem 80% Vašich příjmů
  • Najděte 20% příčin, které jsou zdrojem 80% Vašeho úspěchu a pohody

Pro příklad poslouží i obchodní zástupce. Při výběru na pozici obchodního zástupce bude 80% kandidátů nevhodných. Zbylých 20% se kvalifikovalo. Po 2-3 měsících 80% obchodních zástupců práci ukončí. Z těch co zůstanou a práci vykonávají je 80% průměrných zástupců a nadprůměrných obchodních zástupců je pouhých 20%.

Těchto 20% nadprůměrných doveze 80% z celé tržby a zbylých 20% tržby přiveze ostatních 80% obchodních zástupců. Procenta nemusejí být přesně 80 na 20, ale i 75 na 25 nebo i 90 na 10.

Udělejte si vlastní analýzu. Zjistěte si, kteří zákazníci Vám dělají 80% tržby. Bude to cca 20%menšina, která je pro Vás zajímavější než zbývajících 80% zákazníků. Nechci tím říci, že ostatní zákazníci nejsou důležití. Těmto 80% zákazníkům věnujete více energie, času a výsledek vynaloženému úsilí úplně neodpovídá. U těchto zákazníků máte i více problémů a reklamací.

Rovněž podrobte analýze Váš pracovní den. Zaměřte se na činnosti, které Vám přináší výsledky. Získávání nových zákazníků, nových kontaktů, domlouvání schůzek po telefonu, jednání se zákazníky, řešení potřeb zákazníků. Pokud zjistíte, že se věnujete více činnostem, které Vám větší obrat nepřinesou, omezte tyto na nejnižší možnou míru. Než začnete s nějakou aktivitou, analyzujte ji, v čem Vám bude prospěšná.

Odměnou za Vaše úsilí bude více domluvených schůzek, více spokojených zákazníků, vyšší provize a větší spokojenost.

Příspěvek byl publikován v rubrice Na zamyšlení, Tipy a návody se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

9 komentářů u Znáte Paretovo pravidlo?

  1. Pingback: Paretovo pravidlo v praxi: 20 a 80 | Deník neziskovky

  2. Feri z Kosic napsal:

    Prosim uvedomte si, ze toto pravidlo ma ucinnost 80% len v 20% pripadoch. V ostatnych 80% pripadoch je jeho ucinnost miziva – cca 20%. Preto musite najst tych 20% situacii kde mozno toto pravidlo pouzit. Cize vazne mozete zobrat akurat 20% tohoto clanku. Alebo 80%? :)

  3. alex napsal:

    když hovoříte o obchodních zástupcích, je třeba dodat:

    - 20% nejlepších Vám uteče za lepšími podmínkami
    - 20 % Vám vyrobí problémy
    - a těch zbylých 60% to nezachrání

    - 20% zákazníků dá přednost lepší nabídce
    - 20% zákazníků Vám nezaplatí, vrátí zboží apod.
    - a těch zbylých 60%…

  4. Pingback: Ako mať viac z vynaloženého úsilia?

  5. LuGu napsal:

    Pěkný článeček. I z vlastní zkušenosti vím, že to v mnoha oblastech života platí.

    Samozřejmě se Paretovým pravidlem nelze dogmaticky řídit za každých okolností.
    Nejvíce se mi to potvrzuje u práce a činností, které nejrychleji přivodí tížený cíl.

    A to je mnohdy to nejtěžší – jak poznat těch cca 20%, které mne posunou, a jak si vše uspořádat, abych to stíhal:)Ale to už jsme v oblasti správného time managementu.