Jak překonat strach z odmítnutí a mít radost z každého obchodního jednání

jak mit radost z jednaniLidem se líbí práce obchodního zástupce a snaží se tuto pozici získat. Až se jim to povede, jsou nadšení a tetelí se blahem. S blížícím se termínem nástupu ztrácejí dřívější jistotu. V hlavě jim přibývají otázky a různá očekávání. Podepsáním pracovní smlouvy se oficiálně stanou obchodním zástupcem.

A pak to přijde

Má začít komunikovat se zákazníkem a domluvit si schůzku. Místo nadšení se objeví strach. Čím víc nad situací přemýšlí, tím víc se mu třesou kolena. Myšlenka stíhá myšlenku. Všechny jsou na jedno brdo.

Co řeknu? Na co se mě bude zákazník ptát? A co námitky, jak si s nimi poradím? Budu umět prodat? Jak se jedná s majitelem, ředitelem firmy? Proti němu jsem jen „obyčejnej obchodďák“. Vzpomněla bych si na hromadu dalších myšlenek, které se mi kdysi honily hlavou.

Výsledkem takového myšlení je ztráta sebevědomí a strach. Vypěstujete si strach z odmítnutí, ani nevíte jak. Pokud vám strach v hlavě zůstane, bude vás stále brzdit. Vaše prodejní výsledky nebudou nic moc a z obchodu odejdete.

 4 tipy pro překonání strachu z odmítnutí

1) Nastavte si to v hlavě.

Řekněte si: „Zákazníci jsou rádi, že jim pomůžu vyřešit jejich problémy. Těším se, jak si s nimi „pokecám“ a přitom prodám. Jako bonus se dozvím zajímavé informace, které nikde na internetu nenajdu.“ Vymyslete si něco podobného, co vám bude sedět.

 2) Představujte si vstřícného a usměvavého zákazníka.

Dřív než začnete telefonovat. Dřív než vejdete k zákazníkovi do kanceláře nebo když mu posíláte email. Může se vám to zdát divné, ale je to důležité. Vaše myšlení vytváří dobrou nebo špatnou náladu, kterou při komunikaci přenášíte na zákazníka.

Zeptám se vás: „Nakoupíte u protivného a otráveného obchoďáka? Nebo raději u vstřícného a ochotného, který je plný energie?

 3) Přijměte fakt, že uslyšíte NE.

Odmítání k obchodu patří a nikdo nemá 100% úspěšnost prodeje. Pamatujte, že NE neznamená definitivní NE. Zákazník vám tím říká: „Teď nechci.“ Neříká vám: „Nikdy už nic nebudu chtít.“

 4) Trénink dělá mistra.

Tréninkem a komunikací se zákazníkem překonáte strach z odmítnutí. Při sezení u PC se vám to nepovede. Tréninkem u zákazníků poznáte jejich reakce, získáte zkušenosti, posílíte sebevědomí a zbavíte se strachu z odmítnutí.

Inspiroval vás článek? Sdílejte ho s vašimi přáteli a budu ráda i za váš názor a komentář.

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 25 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře
  1. Štěpánka napsal:

    Někdy mě také strhne přemýšlení : „co si o mě pomyslí, jak je přesvědčím“ atd., ale potom si povím – všichni jsme jen lidi a když mě „nesežere“ – omlouvám se za výraz, tak se přeci nic neděje (a je mi jedno proti komu stojím a nebo s kým jednám). To, že uslyším občas NE je běžné a když slyším ANO, ANO, ANO a vidím, že jsou všichni spokojení, tak to NE už dávno nebolí :-) Neodmítají v tu danou chvíli třeba zrovna mne, ale a to většinou – odmítají tu věc, chvilku času, který by mi měli věnovat, nebo cokoliv jiného……
    Děkuji za tipy!! :-D
    Přeji úspěšné dny

    • Děkuji Štěpánko. Přesně tak, jak píšete. Nikdo nás nesežere :-) Slyšet Ne k obchodu patří. Jenže většinou se každý soustředí na to NE, místo aby se zaměřil na ANO.
      Mějte se krásně :) Ivana

  2. Iva napsal:

    Určitě souhlas – nebrat si NIC osobně… neodmítají mě ….. a také daleko lépe se žije s tím vědomím, že to kvůli produkci nemusím uzavřít za každou cenu….každý se pravděpodobně stane klientem – ale čas na to je u každého jinak dlouhý :)

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů