head>
Víte, kdo je váš zákazník? Přemýšleli jste někdy nad tím? Říkáte si, že svoje služby nebo produkt, můžete prodat každému? Že pro vás, není segmentace trhu důležitá? Na první pohled můžete mít pravdu, ale je to tak skutečně?
začnou vás napadat vaše potřeby, které by ten daný produkt nebo služba měly splňovat.
Výrobky musí mít určité parametry, aby se staly pro vás, jako zákazníka zajímavé abyste si produkt koupili. Vezměte si například obuv.
Teoreticky můžete, ale museli byste mít veškerý sortiment obuvi. Vycházkovou, sportovní, domácí, pánskou, dámskou, dětskou. Dále můžete specifikovat sportovní obuv na rekreační, sportovní, závodní, sálovou, lyžařskou obuv. Představte si, že jste zákazník a začíná zimní sezóna. Asi by vás nyní neoslovila nabídka na sandále, když vás zebou nohy.
Opět najdete rozdíly, které jsou důvodem segmentace zákazníků. Už jenom úvaha, že pivo pijí jenom muži, není úplně správná. Mnohé ženy se rády napijí piva, tak jako někteří muži pivo nepijí vůbec.
Takto byste mohli procházet službu za službou, výrobek za výrobkem.
Přesně toho zákazníka, kterému vyřešíte jeho potřeby nebo problém. Čím budete mít větší počet výrobků a služeb, tím budete mít širší okruh zákazníků. Dnes si firmy myslí, že čím budou mít rozsáhlejší sortiment, tím víc vydělají a budou mít větší šanci před konkurencí.
Výsledkem je, že má každý obchod všechno a doplácí na tuto situaci zákazník. Zdá se Vám to divné? Dřív bylo více specializovaných obchodů, každý prodával svůj sortiment. Kola jste koupili ve sportovních potřebách, zrovna tak lyže a jiné sportovní vybavení.
Dnes koupíte kolo, lyže a různé sportovní věci v hypermarketech, supermarketech, někdy i na tržnicích. Někdy za zlomek ceny speciálních obchodů. Mimo cenu, se nedozvíte nic. Například je-li kolo pro vás vůbec vhodné. Jestli splní vaše očekávání. Zda je bezpečné, kdy je nutný servis, atd.
Díky tomu, trpí v konečném důsledku zákazník. Ten byl nejdřív náramně spokojený, koupil v supermarketu výhodně třeba již zmiňované kolo. Ušetřil, ale už neví, že po 100 km by mu udělali v speciálce servis kola zdarma, že by měl kolo perfektně seřízené, namazané a funkční.
Hlavně by bylo kolo, vybrané přímo pro potřeby zákazníka, který by najezdil stovky km, bez nějakých nehod, způsobených ulomeným šlapátkem, řidítky, prasklým pláštěm. Kromě běžné výměny opotřebovaných součástí, by na kolo nemusel sáhnout.
Proveďte si vlastní segmentaci trhu, kategorii vašich zákazníků např. podle:
Když víte, kdo je váš zákazník, umíte lépe cílit vaši reklamu, ta je účinnější a hlavně levnější.
Možná máte méně zákazníků, ale ti mají podobné potřeby, které lépe určíte. Díky tomu ušetříte peníze, máte více času, vyšší prodeje.
Znát potřeby svých zákazníků je důležité. Když víte po čem váš zákazník touží. Víte, za co je ochoten u vás utratit své peníze a jak získat spokojeného zákazníka..
Zlepšete své prodejní a obchodní dovednosti. Můžete se nechat inspirovat, protože obchodní a prodejní dovednosti jsou jako skládačka. Je na vás, jestli si ji poskládáte celou nebo vám v ní budou některé dílky chybět.