7 klíčových důvodů, proč má smysl plánovat a proč je nedokonalý plán lepší než žádný plán

Než vám řeknu 7 klíčových důvodů, proč má smysl plánovat, podívejme se, co se děje když plán nemáte.

Pro jednoduchý příklad zabrousíme do sportu.

Představte si, že jste se rozhodli, že začnete běhat. Ze svého rozhodnutí máte dobrý pocit. Vyrážíte poprvé ven, aniž byste tušili, kolik km uběhnete a co s vámi běh udělá. Nebudu rozebírat, jestli odpadnete po 20 m., 200 m nebo po 2 km. Záleží na vaší fyzické kondici a očekávání.

Pokud jste vyběhli bez jakékoliv přípravy a plánu, je velice pravděpodobné, že podruhé už běhat nepůjdete. Proč? Místo radosti z pohybu jste v šoku, že vás bolí celý člověk už po pár metrech. V hlavě vám zůstane vzpomínka na bolest a útrapy, protože radost z pohybu nepřišla.

V opačném případě, kdy si uděláte nejdříve analýzu své současné fyzické kondice, umíte si i udělat tréninkový plán a naplánovat si, kdy začnete, a jak budete postupovat.

Základem plánu, je proč chcete běhat a co se má stát?

Chcete zhubnout? Chcete si vyčistit při běhání hlavu?  Chcete si zlepšit kondici? Podle toho si vytvoříte svůj tréninkový plán.

Jak často a kdy půjdete běhat. Jak daleko, sami nebo s někým dalším,…

Na základě plánování, si uvědomíte, že zlepšení dosáhnete opakováním aktivity (běhání) v určitém čase, který je úměrný stanovenému cíli.

Na maratón budete trénovat jinak než na uběhnutí 5 km.

Při tréninku se bolesti nevyhnete, ale budete mít radost z toho, že jste se překonali a šli běhat. Že už uběhnete první kilometr a srdce vám nebuší až v hlavě. Třeba i to, že nelapáte po dechu kdykoliv přijde sebemenší kopeček.

Pokud je váš cíl uběhnout maraton a nikdy jste neběhali, musíte začít s kratšími běžeckými úseky, které budete postupně prodlužovat o desítky metrů. Proti tomu sportovec, který je zvyklý pravidelně běhat 10-20 km, bude přidávat rovnou kilometry.

Stejné principy platí i v obchodě a prodeji.

Při plánování je potřeba vycházet z toho, co jste se už naučili a které dovednosti ovládáte.

Jaký je váš cíl?

Jaké máte zkušenosti, postoj k prodeji, odhodlání a touhu, splnit si sny, díky tomu, že se stanete špičkovým obchodníkem.  Proto byste měli mít svůj plán, který je pro vás dostatečnou výzvou, která stojí za realizaci.

 

A proč má tedy smysl plánovat?

  • Protože začnete přemýšlet nad tím, čeho chcete dosáhnout a vytyčíte si cestu, jak toho dosáhnete.
  • Když víte, kam se chcete dostat, umíte si nastavit postup a kroky, které jste schopni akceptovat a realizovat v praxi tak, abyste se dostali ke svému cíli.
  • Získáte představu o dovednostech, které budete potřebovat, abyste došli k cíli.
  • Jste schopni potřebnou aktivitu dělat, i když se vám někdy nebude chtít, nebo z ní máte strach.
  • Vezmete aktivitu do svých rukou. Nebudete čekat, až se něco stane, abyste mohli nějak zareagovat. Třeba, je lepší zavolat, než čekat, až se zákazník sám ozve.
  • Zlepšíte své prodejní výsledky, zvýšíte svoji efektivitu, vyděláte víc peněz a splníte si své sny.
  • Získáte jistotu a posílíte své sebevědomí, díky tomu, že budete mít svůj život pod kontrolou.

 

I nedokonalý nebo jednoduchý plán, je lepší než žádný plán. Plánování není ztráta času. Právě plánování vám umí ušetřit hodiny času. Za rok to jsou týdny i měsíce.

Udělejte si plán, i když neznáte všechny podrobnosti. Můžete ho optimalizovat a vylepšovat za pochodu. Protože ambiciózní plán splněný ze ¾ přináší stokrát lepší výsledky než hra na náhodu. Díky svojí aktivitě dosáhnete očekávané výsledky i cíle.

 

Dříve než začnete plánovat, analyzujte dosažené výsledky za předchozí období.

 

Těchto 12 otázek vám v tom pomůže.

  • Na co jste pyšní, co se vám hodně povedlo?
  • Jak se díky tomu zlepšila vaše situace?
  • Kteří zákazníci a produkty/služby přinášejí do firmy nevětší obraty/zisky?
  • Jaké aktivity a činnosti přinášejí dobré výsledky a jak je můžete ještě zlepšit?
  • Jaký faktor způsobil dobré/skvělé výsledky/prodeje.
  • Z čeho nejste právě nadšení, co se moc nepovedlo?
  • Jak se díky tomu změnila vaše situace?
  • Jaký faktor způsobil, že k uzavření prodeje nedošlo? Nebo nepřišel očekávaný výsledek?
  • Můžete tento faktor neúspěchu nějak ovlivnit? V případě, že ano, jakým způsobem to uděláte?
  • Které aktivity a činnosti mají slabé výsledky a proč?
  • Můžete aktivity/činnosti, které mají slabé/žádné výsledky přestat dělat nebo jsou nezbytné a potřebuje je posílit, zdokonalením svých dovedností?
  • Najděte svoje nejslabší dovednosti, které vás nejvíce brzdí v dosažení očekávaných prodejních výsledků.

 

Stanovte si 3-4 hlavní priority pro nové období (měsíc, čtvrtletí, rok)

  • Určete si priority, které vás nejvíce posunou k cíli, a budete se jim vědomě věnovat. To znamená, že se zaměříte na jejich pravidelný rozvoj.
  • Vyberte činnosti, které přestanete dělat, protože vám nepřinášejí požadované výsledky a k dosažení cíle je nepotřebujete.
  • Zvolte 2-3 nejslabší dovednosti, jejichž zlepšení vám nejvíce zvýší prodejní výsledky. Zaměřte se na jejich vědomé zdokonalování alespoň 3 měsíce nebo víc.
  • Naplánujte si i pravidelný čas na váš osobní rozvoj a odpočinek.

 

Nyní přijde ta nejsložitější část. Udělat si pomocí odpovědí na výše uvedené otázky analýzu dosažených výsledků.

Bez výmluv a kliček se podívat pravdě do očí. Nic si nenalhávat a naplánovat si, jak zlepšíte své obchodní a prodejní dovednosti.

Nyní si vezměte plánovací kalendář a naplánujte si jednotlivé kroky a prodejní strategii, jak zvýšíte svoje prodejní výsledky o desítky procent.

Běžně stačí vylepšit 1-2 klíčové dovednosti, které spojí celou prodejní strategii, jako skládačku. Díky tomu vaše výsledky vyletí vzhůru i o 50%.

S plánováním a zlepšením prodejních výsledků, vám pomůže skvělý parťák, který vás nikdy nenechá na holičkách. Bude s vámi každý den, ve dne i v noci. Je k neutahání.

Inspiroval vás článek? Sdílejte ho s vašimi přáteli a budu ráda i za váš názor a komentář

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 19 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů